Thursday, March 4, 2010

Baby X.....


Sarah dan BabyX yang comels


BabyX yang comel


Hari ini adalah hari Jumaat, penghulu segala hari, hari yang penuh dengan kemuliaan dan tercatatnya pelbagai peristiwa yang cukup mulia dalam sejarah Islam. Aku masih termagu-magu sejak dari tadi memahami setiap patah perkataan yang tercatat dalam journal tentang HMM dan program HMMER. Gambarajah yang menceritakan tentang modus operandi algorithm hidden Markov model, ku pusing-pusing supaya faham setiap butir yang tercatat di jounal tersebut. “Huh serabut betul kepala dibuatnya....”.

Tiba-tiba mataku tertarik dengan pop-up e-mail di skrin laptopku. “Baby pictures... Dr Khairina”. Segera kubuka e-mail itu terteralah gambar Sarah (anak sulung Dr Kay) bersama Baby X yang telah selamat diputerikan pada 21/2/2010, 12.24 pm. Ayat yang di bawah kubaca dengan senyuman yang meleret hingga ke telinga. “Ooo Dr tak decide lagi nama baby girlnya.. patutlah jadi babyX. Comel betullah Dr nih. Siap tanya cadangan lagi nak letak nama apa.” Terbayang wajah supervisor utama degree dan Master ku, Dr. Khairina Tajul Arifin. Wajah yang cukup bersabar dengan karenahku, wajah yang telah banyak berjasa mendidik ku, wajah yang telah banyak memberi peluang untuk kubuktikan kemampuanku meskipun sering-kali ku sia-siakannya. “Huu... Rose.. Rose. insaflah.” Terluah juga keluhan kekesalan dibibirku. Andai dapat ku tebus semula semua masa itu...

Ku atur langkah ke rak buku dan mencari-cari sumber rujukan untuk menyahut permintaan Dr yang cukup ku sayangi. Mataku terhenti pada satu buku yang bertajuk ’70 Wanita Terbilang : Di zaman Nabi Muhammad s.a.w’ karangan Abu Azka Al-Madani dan Harun Ar-Rasyid Hj Tuskan. Pantas tanganku menggapainya lalu menyebaknya satu persatu. Memang cukup banyak nama sahabiyat yang biasa dan tidak berapa biasa didengari, setelah menyelak di sana dan sini akhirnya aku memilih untuk mencadangkan nama Asma’ yang bermaksud ketinggian dan Salma yang bermaksud ketenangan. Ini adalah kerana cukup banyak sahabiyat yang bernama Asma (Asma bt Umais, Asma bt Salamah at-tamimiyah, Asma bt Yazid al-anshariah dan asma bt amru al-anshariah) serta Salma (Salma bt Qais al-anshariah, Salma bt Umais, Salma bt Sakhir dan Salma Maulana Rasulullah). Setiap serikandi Islam ini mempunyai jasanya yang cukup besar dan tersendiri kepada Islam. “Hmm cuba cari kat internet pula.” Cadang akalku. Akhirnya nama Afeefa (berbudi bahasa, punyai harga diri, bermartabat tingi), Aqeela (yang terbaik, yang paling terbaik) serta nama yang seakan nama kakaknya Sarah, Sayeeda (pemimpi dan menguntungkan) serta Safeeya (wanita yang solehah) menambat hatiku. Ku akhiri e-mail ku kepada Dr dengan doa moga Allah redhai pilihan yang dibuat lalu kutekan butang send.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Rose Jazimah... nama yang dicadangkan oleh kakak dan abangku yang menggabungkan nama Alongku - Rosjalilawati, Ayah - Abdul Jalil dan ibuku - Rahimah kepadaku. Pernah juga kucari dan kutanyakan manka namaku.. well apa yang ku dapat adalah Jazim bermaksud yang tegas.. Patutlah rasanya diri ini tegas semacam. Sampai ramai yang kata Kak Rose memang sinonim dengan kegarangannya dan ketegasannya. Setiap kali bila kuminta mereka meneka diriku ini anak keberapa, tidak pernah ada yang betul jawapannya. Malah mereka cukup terkejut bila kunyatakan aku adalah puteri bongsu kepada keluargaku, anak ke-5 dari lima beradik.

Namun itu hanyalah first impression bagi diriku agaknya, dan mungkin dakwaan bagi sesiapa yang belum benar-benar mengenaliku. Mungkin ada benarnya... sebelum aku benar-benar mengenali tarbiyyah dan Islam. Kini semakin memanjat usia manusia dan tarbiyyah ku harap tanggapan itu akan berubah. Sebagaimana diri ini cuba berubah kepada yang lebih baik dan moga mereka akan menerima diri ini seadanya..

Ku suka mengaitkan bagaimana seseorang menerima kita seadanya dengan kisah 4 sahabat muktabar Rasulullah. Kalau kita lihat keempat-empat tersebut mempunyai perwatakkan serta gaya pemikiran yang cukup berbeza namun Rasulullah tidak pernah mempersoalkannya malah menghargai serta menerima mereka seadanya. Kalau Rasulullah yang cukup mulia boleh menerima sahabatnya seadanya mengapa tidak kita. Allah telah membuktikan kekuasaan penciptaannya dengan menciptakan setiap manusia adalah berbeza. Mengapa kita memandang manusia lain dengan ukuran mata kita. Bukan dengan hati dan akal. Menerima sahabat kita seadanya adalah basic kepada ukhuwwah dan untuk berbaik sangka kepada mereka.

Hargailah sahabat kita seadanya, supaya tidak akan menjadi sesalan bila kita kehilangannya satu hari nanti.. dan mungkin dia tidak akan kembali lagi ...

Kepada bakal ibu dan bapa pilihah nama anak yang baik maknanya, serta ringkas supaya mudah dan akan dipanggil dengan nama penuh oleh semua orang. Nama adalah doa, mudah-mudahan anak itu akan mempunyai sifat seperti namanya insyaAllah......



P/S: Tak sabar nak tengok babyX Dr. Comellll sgt.. Tahniah Dr. Kay.. Luv u always ..may Allah bless u forever..


Rose
Penghulu segala hari
3.40 pm

No comments: